Vývoj dětského zraku
Děti objevují od narození svět svýma očima. I v období, kdy ještě nejsou schopny používat ruce k uchopení a ohmatávání předmětů, jim jejich oči poskytují informace o okolí a potřebnou stimulaci k rozvoji. Podobně, jako se děti musí naučit mluvit a chodit, i některé jejich zrakové schopnosti se teprve vyvíjejí.
Jak vidí děti
Zaostřit na různě vzdálené předměty, pohybovat přesně očima a používat obě oči v harmonické součinnosti se musí dítě naučit. Zpracování a adekvátní reakce na vizuální informaci, která je z očí posílána do zrakových center, je také věcí získanou, naučenou.
Do jakého věku se vyvíjí zrak
I po uplynutí 7 let není zrak stále ještě plně vyvinutý. Jeho rozvoj pokračuje i nadále, některé z jeho funkcí se upevňují až ve věku 10 let. Prvních 7 – 10 let života dítěte bývá označováno jako tzv. kritická perioda pro rozvoj zraku. Pokud během tohoto období zasáhne do fyziologického (zdravého) vývoje nějaká patologie (nemoc, oční vada, úraz), může dojít k trvalé ztrátě některých zrakových funkcí. Důležitou úlohu v časném odhalení případných očních vad mají rodiče.
Povinnosti rodičů v rámci prevence
- Chodit s dítětem na preventivní lékařské prohlídky (u pediatra je zrak kontrolován ve věku 4, 8, 12 a 18 měsíců, dále ve 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15 a 17 letech)
- Včas zachytit příznaky možných patologických projevů (např. stáčení jednoho oka, bloudivý pohyb očí, bílá zornice atd…)
- Pomoci svému dítěti rozvíjet zrak dostatkem podnětů adekvátních věku
Příznaky možného zrakového problému:
- Nadměrné slzení
- Červené oči s krusty na víčkách
- Stálé vychýlení oka z rovnoběžné pohledové osy
- Extrémní citlivost na světlo (světloplachost)
- Narážení do předmětů a špatná prostorová orientace
Jak se zrak vyvíjí
Narození – 4 měsíce
Těsně po narození, zhruba do 2 týdnů, rozlišují děti světlo a tmu. Ve dvou týdnech dozrávají světločivé buňky (čípky), které zajišťují barevné vidění a vidění za světla. Okolo 1 měsíce začínají děti fixovat. Během prvních měsíců začínají oči spolupracovat a zrak se rapidně zlepšuje. V tomto období nejsou ještě oči pevně postavené a mohou někdy zašilhat. Pokud je však šilhání dlouhodobé, je na místě vyhledat co nejdříve specialistu (dětského očního lékaře). Ve 3 měsících by být dítě mělo pozorovat pohybující se předmět a sahat po věcech kolem sebe.
Vhodné aktivity: měnit polohu dítěte v postýlce, zajistit dostatek bezpečných hraček v dosahu dítěte (dobré jsou hračky s velkými barevnými kontrasty – černé pruhy na bílém podkladě, červené detaily apod.).
5 – 8 měsíců
Zhruba ve 4 měsících začínají děti lépe zaostřovat na přibližující se předměty (rozvíjí se tzv. akomodace). Zlepšuje se součinnost a koordinace očí. Jak dítě uchopuje a podává si věci, rozvíjí se koordinace oko-ruka. Zhruba v 6. měsíci je plně vyvinuto místo nejostřejšího vidění na sítnici (tzv. žlutá skvrna). Rozvíjí se prostorové vidění (schopnost rozlišit bližší a vzdálenější předměty).
Vhodné aktivity: hrazdička s hračkami, říkat básničky spojené s pohybem rukou (např.: Kutálí se ze dvora, takhle velká brambora).
9 – 12 měsíců
V období 10 měsíců by mělo dítě být schopné uchopit předmět mezi palec a ukazovák. Díky lepší zrakové ostrosti vidí a sahá po menších předmětech. V jednom roce již dokáže dobře odhadnout vzdálenosti.
Vhodné aktivity: hra na schovávanou s hračkami, hra-kuk (hračka se schová a vykoukne).
2 roky
Ve 2 letech je již dobře vyvinutá schopnost koordinace oko-ruka a prostorové vidění. Děti začínají být schopné kreslit (čmárat).
Vhodné aktivity: kutálet si s balónem – dítě je nuceno sledovat pohybující se objekt a sahat po něm, kostky na stavění – v různých (bezpečných) velikostech – dítě rozvíjí schopnost oko-ruka a jemnou motoriku, prostorové vidění.
3 roky
Ostré a prostorové vidění do všech vzdáleností. Dítě je schopno pojmenovat obrázky běžných předmětů a základní barvy.
Vhodné aktivity: chození po obrubníku chodníku (dítě rozvíjí schopnost rovnováhy a koordinaci oko-noha), vykládání a čtení příběhů s obrázkovými knížkami – dítě rozvíjí schopnost pojmenovávání věcí, spojení vizuálního vjemu se slovním pojmem.
5 – 6 let
Získané zrakové funkce se upevňují, dítě získává jistotu v prostorovém vidění. Pozorujte i nadále své dítě a jeho zrakové schopnosti. U předškoláků doporučujeme podstoupit screeningové vyšetření na přístroji Pleoptix, a to i u dětí, u kterých nejsou evidentní žádné příznaky špatného vidění.
Některé oční vady mohou být v dětském věku „maskované“, pomocí screeningu se ale dají zachytit již v této jejich latentní (skryté) fázi – a zde velmi platí – čím dříve, tím lépe.
Neváhejte a ptejte se!
Zrak hraje zásadní roli v každodenním poznávání světa a vývoji dítěte od prvních dnů života. Díky zraku se děti učí orientovat, rozpoznávat tvary, barvy, a prozkoumávat okolí. Vývoj zraku je však dlouhodobý proces, který pokračuje až do dospělého věku a vyžaduje pravidelnou péči. Proto je pro rodiče důležité včas identifikovat možné problémy se zrakem a pravidelně navštěvovat preventivní prohlídky.
Pokud si nejste jisti, zda váš malý objevitel vidí správně, neváhejte a navštivte očního lékaře. Kvalitní odborná péče v raném věku může mít zásadní vliv na budoucí rozvoj a celkovou pohodu vašeho dítěte.