Vývoj dětského zraku

Mgr. Marie Frantová Děti 2. 11. 2022 5 minut čtení

Děti objevují od narození svět svýma očima. I v období, kdy ještě nejsou schopny používat ruce k uchopení a ohmatávání předmětů, jim jejich oči poskytují informace o okolí a potřebnou stimulaci k rozvoji. Podobně, jako se děti musí naučit mluvit a chodit, i některé jejich zrakové schopnosti se teprve vyvíjejí.

Jak vidí děti

Zaostřit na různě vzdálené předměty, pohybovat přesně očima a používat obě oči v harmonické součinnosti se musí dítě naučit. Zpracování a adekvátní reakce na vizuální informaci, která je z očí posílána do zrakových center, je také věcí získanou, naučenou.

Do jakého věku se vyvíjí zrak

I po uplynutí 7 let není zrak stále ještě plně vyvinutý. Jeho rozvoj pokračuje i nadále, některé z jeho funkcí se upevňují až ve věku 10 let. Prvních 7 – 10 let života dítěte bývá označováno jako tzv. kritická perioda pro rozvoj zraku. Pokud během tohoto období zasáhne do fyziologického (zdravého) vývoje nějaká patologie (nemoc, oční vada, úraz), může dojít k trvalé ztrátě některých zrakových funkcí. Důležitou úlohu v časném odhalení případných očních vad mají rodiče.

Povinnosti rodičů v rámci prevence

  1. Chodit s dítětem na preventivní lékařské prohlídky (u pediatra je zrak kontrolován ve věku 4, 8, 12 a 18 měsíců, dále ve 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15 a 17 letech)
  2. Včas zachytit příznaky možných patologických projevů (např. stáčení jednoho oka, bloudivý pohyb očí, bílá zornice atd…)
  3. Pomoci svému dítěti rozvíjet zrak dostatkem podnětů adekvátních věku

Příznaky možného zrakového problému:

  • Nadměrné slzení
  • Červené oči s krusty na víčkách
  • Stálé vychýlení oka z rovnoběžné pohledové osy
  • Extrémní citlivost na světlo (světloplachost)
  • Narážení do předmětů a špatná prostorová orientace

Jak se zrak vyvíjí

Narození – 4 měsíce

Těsně po narození, zhruba do 2 týdnů, rozlišují děti světlo a tmu. Ve dvou týdnech dozrávají světločivé buňky (čípky), které zajišťují barevné vidění a vidění za světla. Okolo 1 měsíce začínají děti fixovat. Během prvních měsíců začínají oči spolupracovat a zrak se rapidně zlepšuje. V tomto období nejsou ještě oči pevně postavené a mohou někdy zašilhat. Pokud je však šilhání dlouhodobé, je na místě vyhledat co nejdříve specialistu (dětského očního lékaře). Ve 3 měsících by být dítě mělo pozorovat pohybující se předmět a sahat po věcech kolem sebe.

Vhodné aktivity: měnit polohu dítěte v postýlce, zajistit dostatek bezpečných hraček v dosahu dítěte (dobré jsou hračky s velkými barevnými kontrasty – černé pruhy na bílém podkladě, červené detaily apod.).

5 – 8 měsíců

Zhruba ve 4 měsících začínají děti lépe zaostřovat na přibližující se předměty (rozvíjí se tzv. akomodace). Zlepšuje se součinnost a koordinace očí. Jak dítě uchopuje a podává si věci, rozvíjí se koordinace oko-ruka. Zhruba v 6. měsíci je plně vyvinuto místo nejostřejšího vidění na sítnici (tzv. žlutá skvrna). Rozvíjí se prostorové vidění (schopnost rozlišit bližší a vzdálenější předměty).

Vhodné aktivity: hrazdička s hračkami, říkat básničky spojené s pohybem rukou (např.: Kutálí se ze dvora, takhle velká brambora).

9 – 12 měsíců

V období 10 měsíců by mělo dítě být schopné uchopit předmět mezi palec a ukazovák. Díky lepší zrakové ostrosti vidí a sahá po menších předmětech. V jednom roce již dokáže dobře odhadnout vzdálenosti.

Vhodné aktivity: hra na schovávanou s hračkami, hra-kuk (hračka se schová a vykoukne).

2 roky

Ve 2 letech je již dobře vyvinutá schopnost koordinace oko-ruka a prostorové vidění. Děti začínají být schopné kreslit (čmárat).

Vhodné aktivity: kutálet si s balónem – dítě je nuceno sledovat pohybující se objekt a sahat po něm, kostky na stavění – v různých (bezpečných) velikostech – dítě rozvíjí schopnost oko-ruka a jemnou motoriku, prostorové vidění.

3 roky

Ostré a prostorové vidění do všech vzdáleností. Dítě je schopno pojmenovat obrázky běžných předmětů a základní barvy.

Vhodné aktivity: chození po obrubníku chodníku (dítě rozvíjí schopnost rovnováhy a koordinaci oko-noha), vykládání a čtení příběhů s obrázkovými knížkami – dítě rozvíjí schopnost pojmenovávání věcí, spojení vizuálního vjemu se slovním pojmem.

5 – 6 let

Získané zrakové funkce se upevňují, dítě získává jistotu v prostorovém vidění. Pozorujte i nadále své dítě a jeho zrakové schopnosti. U předškoláků doporučujeme podstoupit screeningové vyšetření na přístroji Pleoptix, a to i u dětí, u kterých nejsou evidentní žádné příznaky špatného vidění.

Některé oční vady mohou být v dětském věku „maskované“, pomocí screeningu se ale dají zachytit již v této jejich latentní (skryté) fázi – a zde velmi platí – čím dříve, tím lépe.

Neváhejte a ptejte se!

Zrak hraje zásadní roli v každodenním poznávání světa a vývoji dítěte od prvních dnů života. Díky zraku se děti učí orientovat, rozpoznávat tvary, barvy, a prozkoumávat okolí. Vývoj zraku je však dlouhodobý proces, který pokračuje až do dospělého věku a vyžaduje pravidelnou péči. Proto je pro rodiče důležité včas identifikovat možné problémy se zrakem a pravidelně navštěvovat preventivní prohlídky.

Pokud si nejste jisti, zda váš malý objevitel vidí správně, neváhejte a navštivte očního lékaře. Kvalitní odborná péče v raném věku může mít zásadní vliv na budoucí rozvoj a celkovou pohodu vašeho dítěte.